( طرح مرجع شناسی) زمینه سازی جهت انتخاب مرجع تقلید برای دانش آموزان دبیرستانی
فرم شماره يك باسمه تعالي شماره:
-------------------------------------------------------------------
1- مشخصات فردي پيشنهاد دهنده(پيشنهاد دهندگان)
رديف |
نام و نام خانوادگي |
مدرك و رشته تحصيلي |
شغل |
شهرستان |
واحد سازماني |
تلفن تماس |
1 |
محمد قمي فر |
كارشناسي برنامه ريزي امور تربيتي |
مدیر |
سبزوار |
دبیرستان نموته باقر العلوم(ع) سبزوار |
0571 2649916- |
2- عنوان پيشنهاد
زمینه سازی جهت انتخاب مرجع تقلید و تهیه مقدمات تامین رساله عملیه برای دانش آموزان دبیرستانی |
شهرستان ¨ استان ¨ كشور ¢ |
دانش آموزان ورودی به دبیرستان در سنین 14 و 15 عمرشان می باشند و طبق فتاوای مراجع تقلید در صورت عدم استنباط احکام فقهی در آستانه سن تکلیف ، باید مرجعی را برای خود برگزینند.
هرچند در کتب درسی سالهای قبل ازجمله کتب دینی راهنمائی و مسابقات احکام امور تربیتی به این مهم توجه شده است ، اما بررسی های اجمالی مدیران و مدرسان در این سنین نشان دهنده عدم انتخاب مرجع تقلید توسط حداقل 60 درصد دانش آموزان می باشد که لازم است اقدامات عاجلی بعمل آید.
اهداف این طرح به شرح ذیل می باشد.
1- آشنا سازی دانش آموزان به زمان سن تکلیف و وظایف شرعی و دینی فرد ، در این موقعیت که مهم ترین آن انتخاب مرجع تقلید جامع الشرایط براساس تحقیقات مناسب می باشد .
(بزرگان دین این موقعیت را مهم شمرده و با نوشتن وظایف و یا برگزاری چشن تکلیف برای فرزندان خود در این سنین اهمیت این دوران را تذکر داده اند.)
2- مقید سازی دانش آموزان به تهیه منابع لازم مطالعاتی پیرامون احکام عملیه به صورت غیر مستقیم و اقدام درجهت تامین این منبع برای دانش آموزان محروم.
3- دریافت اطلاعات لازم در رابطه با موقعیت های مذهبی خانواده ، مدرسه و دبیران آموزشی در موقعیت تحصیلی دانش آموزان برای برنامه ریزی و فضا سازی مناسب آموزش های مذهبی و رفع نواقص احتمالی محیط های آموزشی.
4- دریافت نظرات و پیشنهادات عملی دانش آموزان در رابطه با اجرای مناسب تر این فعالیت ها و مقید شدن به طرح مباحث مرجع شناسی بصورت هماهنگ و گروهی ( چاپ تراکت و بروشور توسط اداره و مدرسه ، ارائه توضیحات لازم توسط دبیران و مربیان وتهیه روزنامه دیواری توسط دانش آموزان برای معرفی هرچه مناسب تر مراجع و وظایف دانش آموزان دراین سنین .
روش اجرا
در ابتدای سال در فرصت های مناسب ، فرم های ویژه ای در اختیار دانش آموزان قرار گیرد تا زمینه ای برای انعکاس چگونگی و نوع انتخاب مراجع و اعلام شرایط پیشنهادی دانش آموزان باشد .
بدیهی است که تعدادی از دانش آموزان مرجع خود را انتخاب ننموده و لذا انگیزه لازم برای مطالعه و جست و جوی مرجع جامع الشرایط آغاز خواهد شد.( برابر فرم پیشنهادی پیوست)
همزمان با این فعالیت هماهنگی لازم با دبیران دین و زندگی و مربیان پرورشی بعمل آید تا بتوانند اطلاعات لازم برای معرفی و شناخت مراجع را فراهم آوزند .
(ارائه تراکت و بروشور با همکاری کارشناس پرورشی( ترجیحا اقامه نماز و ...) مناطق و ادارات و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بمنزله پشتیبانی این فعالیت مهم خواهد بود.)
با مطالعه فرم تکمیل شده دانش آموزان نیز اطلاعات مهمی فراهم می آید که می تواند پی گیری لازم مسئولین آموزشگاه را برای رفع نواقص به دنبال داشته باشد .
5- دشواري كار
(موانع و مشكلات موجود بر سر راه اجراي پيشنهاد و ارائه راه حل هاي ممكن در جهت رفع اين موانع)
الف - دشواري ها و موانع
1- وارد شدن به حریم خصوصی دانش آموزان در تعیین مرجع تقلید و احتمال حساس شدن تعدادی از دانش آموزان
2- عدم همکاری معدودی از دبیران در اجرای بهینه طرح
ب – راههاي رفع موانع و مشكلات
1- مدیر دبیرستان اعلام می نماید که در نظر دارد امکانات و منابع آموزشی و مطالعاتی برای مبحث مرجع شناسی فراهم آورد و بصورتی این مهم را از طریف مکاتبه با دفاتر مراجع آغاز خواهد نمود تا از این حساسیت کاسته شود .
2- با توجه بیشتر مربیان و معاونین پرورشی ، ارایه بروشور و تراکت های مناسب ، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و طرح مباحث در مراسم آغازین اثرات این نقیصه کاهش خواهد یافت .
þ رفع تردید های دانش آموزان در انتخاب مرجع جامع الشرایط با توجه به نقیصه های اجتماعی و عدم آگاهی تعدادی از خانواده ها به مباحث مرجع شناسی و فضا سازی آن در خانواده .
þ انتخاب مراجع تقلید با شناخت و مطالعه کافی براساس رهنمودهای ارایه شده
þ رفع کاستی های پرورشی در مباحث مذهبی و توجه بیشتر مدیران و مربیان مدارس به جایگاه این انتخاب در هدایت پذیری دانش آموزان
þ نفوذ آموزشی این فعالیت به خانواده ها در جهت آگاهی ، توجه و پشتیبانی و تامین منابع آموزشی لازم ( رساله عملیه یا کتب احکام ویژه نوجوانان و جوانان )
لطفا چنانچه پيشنهاد شما با گزارش ، ارائه آمار ، اطلاعات ، مدارك و يا نمونه هاي موفق ، واضح تر مي گردد به فرم ضميمه نمائيد .
درسالهای تحصیلی گذشته با حضور در کلاس ها ی اول دبیرستان و پرسش از دانش آموزان درچگونگی انتخاب مراجع و یا هنگام اعزام دانش آموزان به سمینارهای آموزشی حج عمره این نتیجه بدست آمد که جمعیتی بالغ بر 60 تا 70 درصد دانش آموزان دبیرستانی مرجع خود را انتخاب ننموده و یا شخصیت های سیاسی و دینی غیر مرجع را بعنوان مرجع تقلید خود نام می برند و درصد بیشتری از دانش آموزان رساله عملیه مراجع را در اختیار نداشته و نیاز جدی خود نمی دانند .
لذا این طرح در سال تحصیلی 87-86 در دبیرستان نمونه باقر العلوم (ع) سبزوار اجرا وجلسات متعددی هم تحت عنوان همایش های دینی ارائه شد.
مدرسان این همایش ها بالا بودن سطح آگاهی دانش آموزان را با توجه به پرسش های آنان تایید و باعث دلگرمی مسئولین به اجرای کامل این طرح در سالهای آتی و ارائه آن بصورت پیشنهاد شدند.
------------ و من ال...التوفیق -----------
نام و نام خانوادگي و امضاء پيشنهاد دهنده : محمد قمي فر / مدیر دبیرستان نموته باقرالعلوم (ع)
مديريت آموزش وپرورش سبزوار